top of page

Welke muziek leerde jij kennen dankzij je zus of broer?

De actualiteit inspireert me steeds weer tot nieuwe invalshoeken... enne..wat is jouw antwoord?



Vandaag is het broer-zussendag. Ooit verzonnen door DJ Giel Beelen las ik. Zie link onderaan. Hoe dan ook. Nu denk ik altijd al aan mijn oudste zus (Hoi Gé), maar vandaag helemaal. Het inspireerde me tot de themavraag voor luisterles nummer 3 van cursus Nieuwe kijk op Muziek. Die vraag luidt: Bij welke muziek denk jij aan je broer of zus. Of, welke muziek heb je leren kennen door je broer, zus of andere belangrijke persoon die je als familie beschouwt. Of, verzin zelf een invalshoek rondom de vraag, want ja, ik por graag de creativiteit van luisteraars extra op. Ik ben benieuwd waar luisteraars meekomen aanzetten in Delft.

 

IT'S ALL IN THE FAMILY

Ik mijmerde even wat verder. Broer, zus. Ouders. Familie. Wat wordt er allemaal doorgegeven binnen families. Überhaupt natuurlijk. Maar ook op muziekgebied. Stel je voor dat iedereen om je heen actief aan muziek doet. Wat betekent het dan om op te groeien in een muzikantenfamilie? Bestaan er muziekgenen? Je zou het soms denken. Gezien de 
vele bloedbanden in muziek. Denk aan de familie Bach, Jackson, Rosenberg, Marley, Lennon, Jansen, Alberti, Hazes, Shankar, Touré enzovoort. Bestaat er zo'n muziekgen? DNA vol ritmegevoel? Melodisch bloed?

 

JEUNE Peut etre. Maar ook muzikaliteit moet gevoed worden. Ontwikkeld worden. Handig als je enige aanleg, doorzettingsvermogen hebt. Studeren. Spelen. Vlieguren maken. Het is niet niks terwijl anderen kinderen buiten spelen of wel naar feestjes gaan. En daar dan toch lol in hebben én houden. Ondanks alles;). Opvallend veel muzikanten slash makers die nu opklimmen of zelfs al behoorlijk gearriveerd zijn, komen trouwens uit muzikantenfamilies.


Natuurlijk breng ik muziek van die makers graag mee naar zo'n luisterles. Zodat mijn luisteraars (onder normale omstandigheden) een dag na een luisterles hen zomaar live zouden kunnen meemaken. Daar hoort Diamanda Laberge Dramm zeker bij. Non, nu even geen a-creative woordspeling over ruwe, schitterende, muzikale diamant. Muzikale lefgozer in ultra zelfbewuste vrouwelijke vorm. Dat is wat ze is!



MUZIEKEDUCATIE

Pianist, maker en componist Julian Schneemann 'breng ik ook mee' naar de luistercursus. Beide muzikanten hebben de mazzel gehad om vanaf hun conceptie omringt te zijn geweest met creativiteit en muziek op prof niveau. Dát doet wat met een mens. Naast keihard zelf werken, offers doen, bloed, zweet en tranen laten natuurlijk. Yep, ook de Hazesfamilie is natuurlijk een voorbeeld van een muzikale voedingsbodem hebben vanaf het nulde jaar...

Blokfluitiste Lucie Horsch is er ook zo één. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Te gek voor hen allemaal. Maar ik hoop toch ook dat het belang van het hebben van een rijke voedingsbodem ook weer doordringt in onze maatschappij. Huh? Muziekeducatie bedoel ik natuurlijk. Toegankelijk en betaalbaar voor iedereen s.v.p.

 

MOI En voor de nieuwsgierige aagjes onder jullie. Ik kom niet uit een muzikantenfamilie. Wel ben ik gestimuleerd vanaf jonge leeftijd te doen waar ik me goed bij voelde. Kreeg muziekles vanaf mijn zesde jaar. Tekende, schilderde, zie foto maar, en speelde lekker veel. We bezochten musea en natuur. Dansten in de huiskamer op Queen én Thijs van Leer- ja dat kan. En toen ik op tien jarige leeftijd wist dat ik naar het conservatorium wilde, ben ik enkel gestimuleerd. Later hoorde ik van medestudenten dat hun ouders eerder tegen- dan meegewerkt hadden wat betreft hun beroepskeuze. Wat een mazzelaar ben ik toch. Ook op dit gebied.


Ga ik nu even verder met het voorbereiden van luisterles nummer 3 die plaatsvindt in 'dat wat er nog over is van dat wat ooit een door de gemeente gewaardeerde (letterlijk) muziekschool was en nu overeind blijft dankzij keihard werkende zzp'ers en een begeesterde directeur en bestuursleden': De VAK Delft.

A suivre!

bottom of page