Zoeken

Waarom zou je doneren?

Bijgewerkt: aug 17

Lees over achtergronden en krijg een inkijkje in het leven van een pionier.



SUPPORT Leuk dat je op deze pagina terecht bent gekomen. Als het goed is heb je mijn actuele donatie-oproep gelezen of gehoord in Corona-tijd of je las over mijn (oude) investeringsvraag van juli '19 via een blog, een Mail Chimp campagne of viavia. Dat project slaagde binnen drie weken met 120% van het gevraagde bedrag. Twee nieuwe websites, met nieuwe huisstijl en invalshoek, en kennis over communicatie zijn daarmee gefinancierd.


Hieronder eerst praktische info over doneren. Daaronder vind je redenen waarom deze muziekverteller soms rechtstreeks hulp vraagt.

LUISTERLAB SOSPESO & BLOGS Geïnspireerd door een aantal zaken heb ik in de Coronacrisis Luisterlab Sospeso bedacht, want geloof me, ik werk graag voor mijn geld. En de tijdelijke financiële noodoplossing voor zzpers is...eehhh... heel tijdelijk. Nu boeken (en betalen) en later de kracht van muziek zelf ervaren. Dat is waar Luisterlab Sospeso op is gebaseerd. Lees hier verder wat dat inhoudt.


Daarnaast kun je altijd de lol, kennis of aha-momenten die je zomaar zou kunnen hebben na het elzen of beluisteren van blogs kunnen waarderen: delen, doneren of iets van mijn projecten cadeau doen: het valt allemaal onder waarderen en support natuurlijk.

PRAKTISCH Doneren doe je rechtstreeks op mijn rekeningnummer NL69 TRIO 0390460753 t.n.v. BR Roos o.v.v. je naam, mailadres + ‘donatie’. Dan blijft er nergens geld aan een strijkstok of bij de belastingdienst hangen.


Met jouw bijdrage draag je bij aan meer luisteraars in de wereld. Iets waar ik hard mee bezig blijf. In goede en slechte tijden. Jouw donatie helpt dat ik mijn creatieve energie kan blijven steken in nieuwe muziekprojecten voor een groter publiek.

SPONSORING Mij sponsoren kan altijd. Neem dan contact op om te bespreken wat we voor elkaar zouden kunnen betekenen.

KORT Mijn hele professionele leven laat ik mensen luisteren. Tot 2010 gebeurde dat voornamelijk in concertvorm op kamermuziekpodia in binnen- en buitenland als uitvoerend muzikant. Sinds 2012 timmer ik aan de weg als pionierend muziekverteller met projecten op het snijvlak van de podium, organisatie en contextprogrammeringswereld. Projecten om wijzer van te worden. Publiek luistert naar muziek, naar zichzelf, naar elkaar en (dus) naar de wereld.


In de zomer van 2019 werd in samenwerking met studio Laucke Siebein hard gewerkt aan rebranding wat resulteerde in de nieuwe website Hoor! en een frisse communicatie. Voor dit traject werd de crowdfundingsactie op poten gezet. In februari werd deze gelanceerd. Sindsdien wordt er achter de schermen gewerkt aan een breder netwerk. In maart breekt de Coronacrisis uit met een lege agende en gecancelde opdrachten tot gevolg.

ACHTERGROND

Nieuwe pionierende projecten komen lastig bovendrijven in deze overvolle wereld. Omdat de vorm anders is. De aanpak ongehoord. Maar projecten zijn daarom niet minder waardevol. Daar getuigen reacties van publiek en profs gelukkig van. ‘Een verrijking voor de ziel’ wordt vaak verzucht door luisteraars.


Mijn weg meandert. Een pionier kan vele kanten op: opdrachtgevers komen met specifieke vragen, nieuwe invalshoeken doemen, de actualiteit vraagt om nieuwe aanpak of er komt een mooie samenwerking op mijn pad. Wegen liggen open en worden gemaakt. Unieke, eenmalige projecten vragen vaak om dito aanpak. Ze vragen om toewijding en hoge (tijds)investeringen. Dat betaalt zich uit in van alles (mooie reacties, nieuwe samenwerkingen, veel ideeën) behalve een redelijk inkomen. Dit komt mijns inziens onder andere door een aantal zaken:

ÉÉN

In onze huidige maatschappij lijkt het vooral te gaan over van tevoren berekende zekerheden en garanties over te behalen resultaten. Deze overtuigingen staan haaks op de wegen van creativiteit, op nieuwe nog te ontwikkelen projecten. Veel podia en organisaties spelen op safe. Net als veel publiek. Muziekeducatie is wegbezuinigd. Kortom, er wordt nauwelijks geïnvesteerd in nieuwe, immateriële projecten. Terwijl er wel gezocht wordt naar het resultaat van mijn projecten: zelfontwikkeling, meer creativiteit, rust en verbinding met elkaar.

TWEE Sinds mei 2019 weet de hele wereld het. Zeker als je grote kranten leest: gages van muzikanten (en deze muziekverteller) zijn ver beneden peil in de kunst & cultuurwereld. Denk aan uurlonen tussen €15-€30 netto voor hoog opgeleide muziekprofs. Vaak wordt er zelfs vanuit gegaan door publiek en opdrachtgevers dat er gratis wordt gewerkt. En het woord hobby valt regelmatig. Onderaan deze tekst vind je linkjes die verwijzen naar de achtergrond van dit tekstblokje.

DRIE Aan tijdsinvesteringen mijnerzijds geen gebrek. Ik zorg dat mijn materiaal er goed uitziet, ben pro-actief in de wereld en online. Ondanks stress om geld, blijft mijn creatieve energie stromen. Verzin mij (en luisteraars) rijk met geweldige plannen. Alles binnen de mogelijkheden die ik zelf heb. Financieel red ik het net. Harder werken kan nauwelijks. Sparen kan niet. Kortom, ik heb dus geen potje voor trainingen, opfriscursussen, verdieping of inhuur van diensten van derden terwijl die stap wél gemaakt dient te worden om andere opdrachtgevers aan te spreken.


Om verder te komen, heb ik dus af en toe expertise van profs uit andere vakgebieden nodig. Experts die wél betaald worden naar waarde. Denk aan uurlonen tussen €75-€120. Iedereen die een beetje kan rekenen, snapt mijn onvermogen tot financiële investeringen. Er bestaan wel wat subsidiepotjes. Ik heb ze om allerlei redenen nog nooit ingezet. Onderaan de mail vind je een link naar een artikel van mij bij Cultuurpers dat daar over gaat.


Oh ja, natuurlijk steek ik heus hand in eigen boezem. Dat doe ik vaak publiekelijk. Lees de woorden over verantwoording nemen maar. Ook bij Cultuurpers (2015). Creatieven dienen zich zakelijker en bewuster op te stellen. Ik blijf er hard mee bezig.

Hoe dan ook. Mijn stap naar meer en andere opdrachtgevers kan ik alleen maken met hulp. Van jou. Waarvoor mijn welgemeende dank!

WAAROM GEEN CROWDFUNDING BIJ VOOR DE KUNSTEN OF EEN DONATIEKNOP Yep, ik doe veel in eigen beheer. Bij platforms als Voor de Kunst zijn ‘directe’ zaken goed te sponsoren (nieuwe cd, strijkstok, voorstelling). Immateriële projecten zijn minder sexy. Zo’n platform kost geld. Geld dat ik liever allemaal investeer in het doel. Daarbij zijn het ook daar vooral directe fans die doneren. En jou bereik ik ook via deze weg. Nadeel: ik heb geen fancy teller op de site die precies bijhoudt hoe de donaties gaan;). Soit.

Ook een donatieknop op mijn website kost geld. Geld dat ik liever investeer in projecten. Iets meer werk voor de donateur. Je wordt bedankt!

Heb je nog vragen of opmerkingen? Laat het me weten via mail, telefoon of sociale media.

A suivre!

LINKJES

Luisterlab Sospeto Artikelen over geld en muzikanten in Trouw, Volkskrant, Parool Artikel over o.a. subisidie bij Cultuurpers Artikel over NEE zeggen als muzikant bij Cultuurpers

Luister, Ontdek, Muziek. Hoor!

HOME — LUISTERLABLUISTERLESBLOGS — SHOPOVER CONTACT

  • Black LinkedIn Icon
  • Black Instagram Icon
  • Black Facebook Icon