top of page

Waarom zou je doneren?

Lees over achtergronden van het pionierend werk van de Muziekverteller en waardeer dat gerust.


foto van handen in allerlei huiskleur die elkaar vastgrijpen.

SUPPORT Leuk dat je op deze pagina terecht bent gekomen. Hieronder eerst alle praktische betaalinformatie. Daaronder vind je tekst en toelichting op doneren.

Je Luisterspecialkaartje betalen en/of doneren doe je rechtstreeks op mijn rekeningnummer NL69 TRIO 0390460753 t.n.v. BR Roos o.v.v. je naam, mailadres, datum + plaats van de Luisterspecial. Als je (extra) doneert vermeld dan dat bedrag expliciet als ‘donatie’. Alleen dan blijft er nergens geld aan een strijkstok of bij de belastingdienst hangen. Dank! Je bent niet de enige.


 

DANK Met jouw donatie draag je bij aan meer luisteraars in de wereld. Iets waar ik hard mee bezig blijf. In goede en slechte tijden. Jouw donatie helpt dat ik mijn creatieve energie kan blijven steken in nieuwe muziekprojecten voor een groter publiek. Donaties voor de Luisterspecialserie Frisse Oren in Zwolle worden ingezet voor muziekliefhebbers zonder budget. Waarbij ik hulp e/o ruil ook als betaling accepteer. Neem daarvoor even contact op met mij.

 

UP DATE JANUARI '24

De laatste donaties werden gedaan in het kader van de Luisterspecialserie Frisse Oren te Zwolle. Op dit moment ben ik in contact met mensen die ervoor kunnen zorgen dat die donaties bij de juiste liefhebber terecht komen.


UP DATE OKTOBER '23 De laatste donaties investeer ik in drukwerk van illustreebyb, mijn tekenend alter ego. Dat werk verkoop ik tijdens Artsale in CW12 Zwolle (24-26 november '23) en de opbrengst verzamel ik dan weer drukwerk of een sociaal artistieke Luisterspecial waarvoor onderzoeksuren nodig zijn. Je draagt bij aan een micro circulaire kunsteconomie. Waarvoor dank!

 

SPONSORING Luisterprojecten sponsoren kan altijd. Neem contact op om te bespreken wat we voor elkaar zouden kunnen betekenen.

 

KORT Mijn hele professionele leven laat ik mensen luisteren. Tot 2010 gebeurde dat voornamelijk in concertvorm op kamermuziekpodia in binnen- en buitenland als uitvoerend muzikant. Sinds 2012 timmer ik aan de weg als pionierend muziekverteller met projecten op het snijvlak van de podium, organisatie en contextprogrammeringswereld. Projecten om wijzer van te worden. Publiek luistert naar muziek, naar zichzelf, naar elkaar en (dus) naar de wereld.


In de zomer van 2019 werd in samenwerking met studio Laucke Siebein hard gewerkt aan rebranding wat resulteerde in de nieuwe website Hoor! en een frisse communicatie. Voor dit traject werd de eerste grote crowdfundingsactie op poten gezet. In najaar '19 werd er achter de schermen gewerkt aan een breder netwerk.  In februari'20 werden de sites gelanceerd. In maart'20 breekt de Coronacrisis uit met een lege agenda en gecancelde opdrachten tot gevolg.


In verband met persoonlijk blessureleed, twee verhuizingen en gezondheidsproblemen is de draad voorjaar '23 weer rustig opgepakt. Sinds augustus '23 wordt alle kracht weer ingezet voor het ontwikkelen van een stevig netwerk en het prikkelen van nieuwsgierige luisteraars. Met sinds september opdrachten van o.a. Huygens Festival Voorburg, Deventer Schouwburg en Dominikanenklooster Zwolle (uitverkocht) tot gevolg. Hoezee!

 

ACHTERGROND

Nieuwe pionierende projecten komen lastig bovendrijven in deze overvolle wereld. Omdat de vorm anders is. De aanpak ongehoord. Maar projecten zijn daarom niet minder waardevol. Daar getuigen reacties van publiek en profs gelukkig van. ‘Een verrijking voor de ziel’ wordt vaak verzucht door luisteraars.


Mijn weg meandert. Een pionier kan vele kanten op: opdrachtgevers komen met specifieke vragen, nieuwe invalshoeken doemen, de actualiteit vraagt om nieuwe aanpak of er komt een mooie samenwerking op mijn pad. Wegen liggen open en worden gemaakt. Unieke, eenmalige projecten vragen vaak om dito aanpak. Ze vragen om toewijding en hoge (tijds)investeringen. Dat betaalt zich uit in van alles (mooie reacties, nieuwe samenwerkingen, veel ideeën) behalve een redelijk inkomen. Dit komt mijns inziens onder andere door een aantal zaken:

 

ÉÉN

In onze huidige maatschappij lijkt het vooral te gaan over van tevoren berekende zekerheden en garanties over te behalen resultaten. Deze overtuigingen staan haaks op de wegen van creativiteit, op nieuwe nog te ontwikkelen projecten. Veel podia en organisaties spelen op safe. Net als veel publiek. Muziekeducatie is wegbezuinigd. Kortom, er wordt nauwelijks geïnvesteerd in nieuwe, immateriële projecten. Terwijl er wel gezocht wordt naar het resultaat van mijn projecten: zelfontwikkeling, gezondheid, meer creativiteit, plezier, rust en verbinding met elkaar.

 

TWEE Sinds lang weet de hele wereld het. Zeker als je grote kranten leest: gages van muzikanten (en deze muziekverteller) zijn ver beneden peil in de kunst & cultuurwereld. Denk aan uurlonen tussen €15-€30 netto voor hoog opgeleide muziekprofs.


Daarbij gaat uurtje-factuurtje helaas meestal niet op. Mijn uurtarief uitrekenen doe ik dus maar gewoon niet. Yep. Ik ben zo'n maniakaal intrinsiek gedreven creatieveling.Vaak wordt er zelfs vanuit gegaan door publiek en opdrachtgevers dat er gratis wordt gewerkt. En het woord hobby valt regelmatig. Onderaan deze tekst vind je linkjes die verwijzen naar de achtergrond van dit tekstblokje.

 

DRIE Aan tijdsinvesteringen mijnerzijds geen gebrek. Ik zorg dat mijn materiaal er goed uitziet, ben pro-actief in de wereld en online. Ondanks stress om geld, blijft mijn creatieve energie stromen. Verzin mij (en luisteraars) rijk met geweldige plannen. Alles binnen de mogelijkheden die ik zelf heb. Financieel red ik het net. Harder werken kan nauwelijks. Sparen kan niet. Kortom, ik heb dus geen potje voor trainingen, opfriscursussen, verdieping of inhuur van diensten van derden terwijl die stap wél gemaakt dient te worden om bij te blijven. Om andere opdrachtgevers aan te spreken.


Om verder te komen, heb ik dus af en toe expertise van profs uit andere vakgebieden nodig. Experts die wél betaald worden naar waarde. Denk aan uurlonen tussen €75-€120. Iedereen die een beetje kan rekenen, snapt mijn onvermogen tot financiële investeringen. Er bestaan wel wat subsidiepotjes. Ik heb ze- op het Coronapotje na- om allerlei redenen nog nooit ingezet. Onderaan de mail vind je een link naar een artikel van mij bij Cultuurpers dat daar over gaat.


Oh ja, natuurlijk steek ik heus hand in eigen boezem. Dat doe ik vaak publiekelijk. Lees de woorden over verantwoording nemen maar. Ook bij Cultuurpers (2015). Creatieven dienen zich zakelijker en bewuster op te stellen. Ik blijf er hard mee bezig.

Hoe dan ook. Mijn stap naar meer en andere opdrachtgevers kan ik soms alleen maken met hulp. Van jou. Waarvoor mijn welgemeende dank!

 

WAAROM GEEN CROWDFUNDING BIJ VOOR DE KUNSTEN OF EEN DONATIEKNOP Yep, ik doe veel in eigen beheer. Bij platforms als Voor de Kunst zijn ‘directe’ zaken goed te sponsoren (nieuwe cd, strijkstok, voorstelling). Immateriële projecten zijn minder sexy. Zo’n platform kost geld. Geld dat ik liever allemaal investeer in het doel. Daarbij zijn het ook daar vooral directe fans die doneren. En jou bereik ik ook via deze weg. Nadeel: ik heb geen fancy teller op de site die precies bijhoudt hoe de donaties gaan;). Soit.

Ook een donatieknop op mijn website kost geld. Geld dat ik liever investeer in projecten. Iets meer werk voor de donateur. Je wordt bedankt;).


Waarderen kan op tig manieren: vertel je kring over deze pionierende eenling, nodig me uit in je huiskamer, deel nieuwsbrieven en blog, denk mee, wordt (af en toe) vrijwilliger, strooi met mijn flyers en/of doneer keiharde knaken.


Heb je nog vragen, ideeën of opmerkingen? Laat het me weten via mail, telefoon of sociale media.

A suivre!

LINKJES

Luisterlab Sospeto Artikelen over geld en muzikanten in Trouw, Volkskrant, Parool Artikel over o.a. subisidie bij Cultuurpers Artikel over NEE zeggen als muzikant bij Cultuurpers

Kommentare


bottom of page