Het horen van deze hedendaagse Passion jaren geleden staat me nog erg bij. Er rolde toen een gesproken column uit. Nu een luistertip voorbij de kerstmuziekclichés 15/12 Zwolle.
Inmiddels kan ik je zeggen dat bijna al het werk van David Lang op mij dat fijne overrompelende gevoel heeft. Preciezer: het vocale werk van deze geweldenaar. Zijn andere werk ken ik minder goed. Niet evident trouwens. Want zo vocaal georiënteerd ben ik niet. Maakte ik ook trouwens ooit mijn allereerste live gesproken column over. Over mijn anti-koor-luistergedrag;). Maar laat ik niet afdwalen.
BEWEEGT David Lang vind ik om allerlei redenen interessant. Krachtig. Prachtig. Muziek met impact. Roept allerlei contrasten op. Raakt diep. Zijn werk klinkt vaak in een luistercursus waar de impact vaak voelbaar is. Instant. Als ik daarna luisteraars vraag om associaties wordt er altijd wel 'kathedraal, religieus, aangeslagen, verstilling, beklemmend, teder, ' geroepen.
En dat is best opvallend. Want de zoektocht in veel van Langs vocale werk zit hem in het volgende: ‘Christenen hebben een voorraad van muziek die gebaseerd is op hun wereld- en hemelbeeld, maar welke muziek past er bij de grote levensthema’s van niet-gelovige?’ vraagt hij zich af. Muziek voor de niet-gelovige die klinkend juist hartstikke veel reli-associaties oproept bij veel luisteraars.
Ik vraag me altijd af- zonder dat ik afbreuk wil doen aan de muziek of de ervaring- of er voor een deel een Pavlov reactie meespeelt bij het ervaren van deze muziek: componisten hebben eeuwenlang voortgeborduurd op de grote pijlers van Europese religieuze muziek. Wat is daar allemaal onbewust in het muziek-DNA van de hedendaagse luisteraar terecht gekomen.
Kan het zijn dat dat spel met die eeuwenoude religieuze-muziek-bouwstenen (veel stilte, traag, tekstherhalingen) daardoor automatisch rust, stilte, bezinning en iets kerkelijks oproept? Bij Europese luisteraars welteverstaan. Want ik vraag me af hoe het zit bij luisteraars die opgegroeid zijn met basaal andere religieuze muzikale tradities...
Whatever. Kom ik bij de muzikanten. Whisful Singing. Vijf zangeressen waar ik ooit, in hun beginjaren, niet warm van werd. Ietwat tutty vond ik ze toen. Ongetwijfeld had ik (of zij) toen mijn dag niet. En zit er bij mij iets venijnigs in mijn DNA als het gaat om vocale muziek. A capella in het bijzonder;). Gelukkig gaf ik mijzelf als 'bewust en zoveel mogelijk oordeelloos luisteraar' nieuwe kansen. Practice what you preach nietwaar. Hun neus voor programmering, aanpak en thema's prikkelt me gelukkig al jaren.
VERFIJND Drie programma's zag en hoorde ik van ze na die eerste kennismaking. Het is wat mij betreft nooit meer in de buurt van tuttig geweest. Eerder persoonlijk, retegoed gezongen, te gek podiumgebruik, actueel, verfijnd en serieus luchtig. De laatste is mijn favoriete combinatie van woorden. Daarbij een neus voor thematiek én timing. Muzikaal, buitenmuzikaal en marketingwise.
The Little Match Girl Passion-tour speelt nu (december '23). En klinkt natuurlijk ook in Luisterspecial Dark Days. Ontdek zelf hoe dit werk- waar Lang de Pulitzerprijs voor kreeg- zich bij jou naar binnen boort. Krijg je werk van Benjamin Britten én het samenspel met gastmuzikante harpiste Lavinia Meijer er ook nog eens bij.
Dikke kans dat ik na deze Passie van David Lang een blik op oneindig heb en doof ben voor bekenden en de rest van het concert. Opgetild worden door muziek is wat dan weer eens gebeurde. Dankzij The Little Match Girl Passion en Whisful Singing. Do try this at home. Of leuker: kom live luisteren. Nog effectiever.
A suivre!
Comments